Den Nya Berättelsen?

diskussionen just nu är uppdelad i språk och materia, som om de kunde skiljas åt

vi säger, vi måste byta form, sätt, skapa en berättelse, vi måste förändras, förnyas, bli vackrare

det handlar inte om materia, utan om ett språk, ett sätt att organisera materian, som vi sedan länge tröttnat på, och vi fantiserar om lösningar, och skapar oegentliga oppositioner, för att i alla fall uppleva känslan av förändring, för att ensamheten i att inte synas, inte finnas, i att vara minst, fulast, sämst

skall bli mindre, därför säger vi. Ta över språket. Begreppen. skapa BERTÄTTELSEN den med stora bokstäver, som skall ta oss härifrån, från nedelaget, fulheten, januari.

Jag vet inte om det gör någon skillnad. Detta är den stora frågan, som koncentrerar vår debatt. En del säger ingen berättelse utan handling. Andra säger, Berättelsen föder handling. Vi som vet att språk och materia inte kan skiljas åt, försöker hitta ett sätt att dela upp världen, göra den enklare, slippa de riktiga krigen. Det enda jag vet är att jag har glömt hur man handlar

På möten pratar jag om flygbladens betydelse, om ihärdighet, om att hålla ut, om hur mycket värre det har varit. Hör ni inte desperationen i mina röster? Hör ni inte att jag egentligen vill hitta en ledare som kan berätta för mig hur man HANDLAR? hur man gör saker? hur vi förändrar?

Jag trodde på språket. Jag tror fortfarande på rörelsen. Men jag vet inte längre om jag tror på språket. Alla dessa mediakillar verkar naiva i övertygelsen om att allt hade kunnat vara bra.

Jag har tappat mitt språk. Jag har inte längre någon organisering av mitt innehåll, och mina drömmar. Jag har slutat läsa. Jag slutar snart prata. Mitt språk förvsann med nederlaget. Vissa säger att vi skall skapa något nytt? jag vet inte, kanske hjälper det. Jag vet bara att jag har förlorat alla ord, alla kategorier och ögon som jag såg världen med. och att vi är små och mindre hela tiden. Och att det är svårt att skapa berättelser utan ord. Och svårt att skapar ord utan handling.

Kommentera

