Ett större lugn över mig numera

en vecka i mars kan gå oberörd förbi i malmö. Du tittar på tv, äter

du går på middagar med fint folk som kallas för hipsters men som verkar ganska oskyldiga egentligen, inte så starka som du trodde, oskyldigare, svagare

Du fryser inte längre, du blir kär igen

du upplever hur det är att sakna en annans kropp, att känna att du inte kan stå upp

utan den du älskar

du vet att det är fånigt

men du vill plötsligt tro på allt det där igen, att man kan vara livskamrater, kamrater, älskare, vardagspoester tillsammans, och medans han pluggar förbereder du möten, medans du pluggar deltar han i politiska debatter om det som har blivit den enda politiska frågan, det enda som forcerar ditt hat, att tala om muslimer eller att tala om islamofobi, du blir stolt, ni trevar tillbaka, eller frammåt, inget vet, till något annat än polare

blir kära på nytt

äter skräpmat, tränar inte, dricker vin,

kollar på tv. du somnar framför tv och drömmer marddrömmar, till och med drömmarna skäms kvinnor för, kvinnor som du, som försöker vara graciösa men misslyckas totalt, som väntar på det vidundedrliga, som vill vara dockor men misslyckas.

Mindre ilska idag. bara lugn. Lugnet före stormen, är ett mycket använt uttryck. Ibland har jag en känsla av att vi kommer att sprängas snart. nu. imorgon. att fascisterna kommer marchera in i lägenheten och få oss att skratta åt barndommen, då vi fortfarade blev förälskade med en härlig naivitet, en vilja att leva för livets skulle. Minns ni tvsåpan tre kronor? När alla dog? Ibland får jag känslan av att det skall hända nu. Jag tänker att jag borde säga till alla hur bra dom e, sköta mina rellationer, säga jag älskar dig innan jag somnar, svara på mail, för sen sprängs allting

som i tre kronor

dom såg så förvånade ut.

Kommentera

