det finns inga namn

Ärligt talat så har jag slutat läsa och skriva och tänka

jag blir så ledsen när vi pratar

kan vi inte hångla istället

jag letade efter en spegelbild

en upprepning

ett kollektiv där jag kunde finnas

finns det? Kunde det finnas?

 

Vi är i kollektivtrafiken

ensamma, tillsammans

du talar och ja lyssnar inte för jag vill inte höra det du säger

varje gång du talar så bryter du mot vårt löfte om att bygga en enhet

jag är så rädd

ärligt

ja har ingen mod, ingen styrka

 

min kropp vittrade sönder för länge sedan

hysterisk är jag, fylld av tabletter och kroppsvätskor som rör sig i cirklar runt mina bröst och mitt hjärta

 

ville hitta någon slags antirasism. Ville skaffa mig blattepolare. Ville krossa allt men blev krossad allt krossas så småningom vi är vänner nu men inget mer

 

är så rädd för orden som kan komma ur folks munnar. När jag bjuder på fest så märker jag att människor knappt kan dricka ur samma skålar. Spriten är den tunna tråd som håller oss ihop- och ett hat, en ensamhet

 

hatet mot män som inte hör av sig, mot vita människor, deras självklarhet vi försöker enas om någon slags identitet, skapa grupper av vår ensamhet

men sen

bakfyllan, splittringen

 

vi beslöjar oss

jag frågar alla jag känner vad de tycker

utom mina älskare, de är vita män, ja vet vad de skall säga

 

en gång var vi mindre, vi sprang snabbare i demonstrationstågen

gång på gång – ett hinder

konflikter som får din kropp att bli till glas

så svaga vi är

 

jag borde träna säger du, för att kunna orka

 

vi behövde inte orka

glaset

i våra kroppar

reflekterar vår skönhet

på krogarna kommer män till oss

och säger att vi är vackra

vacker kanske

kanske att det vackra

är glaset

splittringen

blicken vi bär i ögonen

en slags sorg

vi är bara 22

25

30

ännu småungar

som gråter i spegeln

medan

tårkanaler på tvn skiftar färg

 

One comment

Kommentera

