brudar etc

Vet ni hur mycket arbete jag la på att lära mig att vara kvinna och ändå så misslyckades jag

skumt eller hur

ni tror inte på mig men jag köpte alla tidningar och filade mina fötter som var stora som hus och hårda som sten

när du skulle vara mjuk

som en fläta du aldrig kunde driva in i håret

 

ändå glömde du att damsuga toaletten och det var inte det värsta

det andra lämnar jag outtalat

uttalat genom parenteser

 

ändå ramlade du ofta på stan på grund av din klumpighet och blev för full och för kåt och ditt skratt lät inte himmelskt eller melodiskt utan som skånska byggarbetare när de sätter i halsen

eller hur

 

jag fattar att ni tror att jag driver men jag försökte faktiskt jag lovar

trodde att jag skulle kunna köpa rätt mascara men gjorde bara svarta märken under ögonen och folk frågade mig om jag hade sovit dåligt

trodde att jag kunde baka men hade inget tålamod utan stökade till allt tills jag kände doften av mögel

trodde att jag kunde vara kärleksfull och underordnad men var oordnad

trodde att jag misslyckades med min kvinnlighet

när jag

kom på mig själv, bölandes, skrubbande bort de bristningar som redan hunnit bli en del av mig

så mjuk jag är, så svag, så packad

som en fläta

ville vara en hård sten.

 

slutade som en fucking brud

slutade inte att kämpa mot nederlaget

 

Kommentera

