manligheten i mig

så som kvinnor upplever världen
kom den till mig
i puberteten förstod jag att kroppen var grundläggande för
erövrandet och att
jag var objektet
som skulle besegras

snubbar lärde sig aldrig att dricka kaffe
och när de drack öl var det
med könet i blicken
alltid
letar vi efter något?

Vi satt och skvallrade, på ariman, sapla, simpan
de läste och tränade,
vi satt och älskade, på ariman, sapla, simpan
de läste och tränade
vi var hysteriska, på ariman, sapla, simpan

Igår, sapla igen

snackar vi om snubbar
och penetration
och jag tror att jag vill
att vi chillar lite mer

jag har ramlat och slagit mig
när jag klättrat i träd
jag vet att det finns människor på marken

och älskade snubbar
glöm inte

att ölmagar och tvserier
inte definierar människor
så som stissigheten i blicken
hos män som aldrig
lärde sig att lyssna

att nederlaget, hela tiden
finns i oss själva

våra mödrar- lär oss -sova- gråta

också ni kommer ramla
era sår blöder
era muskler smärtar

kommer du ihåg, felicia?
att böckerna inte
tar hand om dina barn eller kysser
dina skavsår

Kommentera

