para mini

Kanske att vi i dödens metaforer kan finna någon slags sista

enhet?

Namnen på människorna vi aldrig kännt

och kropparna vi aldrig sett

är våra skyddshelgon och talismaner

språket blev viktig för mig

när jag insåg att jag genom

namnet på de döda kunde

bära med mig

deras nederlag

Mini hjälpte mig

i min första olyckliga kärlek

hennes kraftiga kropp, otypmplig, ofångad

gav mig vägledning

i rörelsen

vad heter du?

Jag heter alla de nederlag som du lovade att aldrig glömma

jag heter de kropparna som försvann i havet

och de berättelserna som måste återberättas

jag heter en fik som en gång bombades sönder

jag heter en tenta som aldrig hann skrivas

jag heter

ett barn som blev räddat av sin moder och soldat

jag heter en skolflicka och en kamrat

jag heter ett kollektiv och minnet

av en ensamhet

Mini var vacker

på fotot på henne och mamma

ser dom så lyckliga ut

jag är inte vacker

men jag heter den kropp som du burit i

slagfält och sängar

vi är ett gäng som snart kommer splittras

jag har kännt länge oron

som stormar inom oss

Rörelsen som du byggde med dina händer

har lätt för att falla

flygbladen som du delade när du var ung

är redan borta och de som tvingades

att läsa dem

har glömt skriken i dig och dom när ni möttes på gatan

rörelsen som han byggde med sina händer

är också en försvinnande fader

rörelsen, kan man bygga den, med sina egna händer?

Alla cigg jag rökte hos en jag

sökte framtiden med

är nu bortkastade

inte ens flagor, inte ens aska i en steril lägenhet

splittringen är nära

jag känner den

i mina svullna halsmandlar

Mini, också svagheterna bär vi

med oss i våra kroppar

och vi vet nu

att splittringen närmar sig

att enheten var den abstraktionen vi aldrig skulle förlösa

att trots alla möten och flygblad och stulna cigg och druckna öl

är vi ensamma

tillsammans

vi bär med oss

nederlagen och kärleksberättelserna

hos de döda

ur döden skall vi blomma

ur döden skall vi föda barnen

ur deras kamp för liv,

kanske

finna en enhet

Kommentera

