våld

Om våld är

att räta på den rygg

som samhället vill hålla kuvad

att sträcka ut den kropp som är din, vår

att gå upprätt utan att blicka bakom dig

då är våldet min älskade,min morsa, min kamrat

 

våld är att se dig i spegeln utan självhat

våld är att prata som om du vore människa

våld är att göra dig mänsklig, våld är medvetenheten om

en annan mänsklighet, över trädkronorna

 

jag avundas de röster som kan tala om ickevåld

i tider när varje nyhetsrubrik

är ett slag mot våran hudfärg

 

jag avundas er som kan tala om ickevåld

distansera er med eftertänksamhet

medan kamrater blöder på gatan

 

jag avundas er men jag kan inte vara er

hans blod är vårt blod, det går inte att distanstiera sig från

den kropp som sträcker sig upp och bemöts

med samhällets knivar

 

men skall jag vara ärlig? Jag gråter

mest

förbannar min hudfärg

rädslar som ett barn

är rädd

är jag är den som kommer springa först och lämna er i sticket?

vi säger att vi är med dig, men det är inte min kropp som blöder

den äter gröt och dricker kaffe, den onanerar och affischerar

 

de sprider ut att vi omfamnar våldet

som om vi hade ett val

som om vi

inte var 20åringar 

som ville dansa, ligga, läsa, skratta

 

vi är så små, vår ungdom

har de tagit ifrån oss

och fått oss att förstå

att vi inte har något annat val

än att härda oss

försvara oss

vässa våra knivar

 

våldet är när vi tar tillbaka gatan på söndag

våldet är när vi fortfarande vågar bli förälskade

våldet är att föda ungar i en tid när blattars barnvagnar framställs som bomber

 

de som talar om ickevåld har inte krökta ryggar

 

räta på ryggen

också vi

är människor

 

våld är självförsvar

våld är en annan värld

bortom trädkronorna

 

Kommentera

