ingen försoning/skolan

Det räcker inte att förinta oss

det räcker inte med nagellacksborttagning

det räcker inte med försoning

 

om raquel skall gå i dessa korridorer

där vi inte ens fått säga våra namn

hur skall jag skydda det jag skyddat från mig själv

 

de korridorer där vi vantrivdes

där de målade våra håriga armhålor

över skrivbord och tavlor, över fröknarnas likgiltighet

 

de korridorerna du flydde från

till antiken, iliaden, che guevara,

där du fortfarande kunde benämnas som ett namn, som en bög

 

jag hade glömt hur farligt det var

tills du ringde och berättade.

vi överlevde de sociala hirarkierna

och befann oss ofta i dess mittpunkt

du genom ditt språk och dina blåa ögon

jag genom min förmåga att slåss och skratta åt alla kroppens blåmärken

 

låt oss bli dramaqueens tillsammans, så som vi var förr

låt oss ta varje strid som ett bevis för vår styrka

låt oss bli säkrare, argare, ensammare

 

detta är inte berättelsen om hur de ville förinta oss

utan om dagen

när de bad oss förinta oss själva

 

så många dagar då de lett åt oss i mjugg och bett oss

att sluta tala om oss

som om talet, ordets besvärjelse vore farligt

 

så många timmar vi ägnat åt deras känslor

att vi nästan blivit de rationella varelser de önskade

men nu spricker våra hudar

 

jag vill vägra men jag vågar inte

jag har blivit äldre nu, svagare i kroppen

åldrande människor, kärlekskranska människor

gå med oss och bli

som de bitches vi var i högstadiet

när ingen vågade kasta blickar åt oss

utan att vänta på stenarna som fanns i våra vita ögonhålorna.

 

Åldrade älskade

smitta mig

du måste smitta mig

 

det finns inte tipex nog för all försoning.

Lämna en kommentar