grammatik

Kan inte skriva om män utan att jag förlorar mina teckensystem

 

kan inte

stå sist kvar på torget

utan att fundera på

om det är något som går sönder

 

kan inte skratta

har aldrig förstått ironi

det enda sätter jag flinar på är i lojalitet

och försvar

jag visste inte att saker kunde vara roliga

 

kan inte dansa

men kan röra på höfterna

 

kan gråta efteråt

över allt vi förlorat

när vi gav varandra våra kroppar och ölhak

och förvirringar

 

glädjen i att

vi vaknar många

inlindade i en falskhet

sökande

efter den mening vi aldrig fått

ett språk som inte vilar på ett fallocentrisk

hat

 

ett språk som handlar om oss. Om sapla. Om smsen som skickas efteråt

om vad vi gjorde innan alla kom. Om vad vi sa när vi var smutsiga

 

kan inte skriva om män med en grammatik som hatar mig

 

kan bara vila mig på era ryggar när jag

än en gång tänker

falla slagen på marken

och veta

att ni plåstrar

om mitt kött

att ni begär mitt lidande

Kommentera

