om ärlighet

Ge mig inte din ärlighet

Släng inte din manlighet

I mitt ansikte

 

Män ger oss för lite cigg och för mycket sanning

Som om vi bett om vetskap och inte om drömmar

Våra skratt skaver i dem

De provoceras av våra tungors lätthet

 

Män kommer till mig mellan dansgolvet

Och chipspåsen

Och pratar om problemen med kollektiv

Som om jag inte andades min egen förringning

 

Män ger oss en vilja att bevisa enhetens styrka

Som om den vore möjlig

Den är omöjlig, den är dock det enda möjliga

 

Vi kommer alltid att upprepa våra misstag

Och spegla oss i människor som inte

Bryr sig om våra sorger

 

Plockar vi fimpar och självkänsla varje morgon därefter

Hamnar på marken trots att vi sökte höjder

Odlar vi hår och naglar

För att riva sönder världen med vår brudighet

 

jag har en smalbenssparkare bakom ögonskuggan

i min trevlighet döljer sig den djupaste av avsmak

 

Vi kommer inte förlåta

de som stal vår ungdom

Kommentera

