Till alla kvinnor jag älskat och kan förlora eller återuppståndelsen:


Du är symbolen 
för alla mina misslyckanden.
Varje gång jag passerar ditt mjuka ansikte 
så ser jag minnesbilder av oss när vi var små 
och hur vi desperat sökte upprättelse 
genom varandra. 

Vi talade aldrig med öron utan med den första förnimmingen av en möjlig samhörighet som inte kan gå förlorad

vi skapade ett fäste av våra upplösta fötter, som en mur kring våra rädslor.

Du fick aldrig det erkännande jag borde gett dig, jag såg dig som min upplösning, min väg ut ur mitt självhat, aldrig som den flicka du varit, vars passioner var djupare än vår gemenskap och ångest.

Det finns inga berättelser som är så sorgliga som de som innebär en kastrerad framtidstro. 
Jag längtade så efter dig att jag aldrig erkände våra skillnader, jag gömde mina böcker för att du skulle tro att jag inte funnit språk förrän vår tunga tillsammans dansade över nätterna. 

Mållösa var vi aldrig. Fortfarande söker vi efter något som kan utplåna våra brister. Fortfarande tror jag på ett politiskt subjekt som kan upplösa oss själva, i vilken de största berättelserna om kärlek skall skrivas, 
men 
varje gång 
vi tittar på varandra utan att mötas 
upplever jag återigen den första ungdomens desillusion 
och jag vill glömma dessa menlösa blickar,
och istället minnas oss utan ögon och ord, 
på ett dansgolv där vi är osårbara.

Och låta vår bräckliga, destruktiva kärlekshistoria återuppstå i det som kanske ändå var produktivt

Skål för återuppståndelsen
Skål för oss, 
för att vi byggde gemensamma torn och murar av våran skälvande barndoms prinsessdrömmar 
och för alla de flickor som vi, 
vars drömmar kantades av söndrighet och bristen i att vara föraktad och förlåten innan vi ens fanns till 

Och för alla de ofödda som 
kommer ta sina första danssteg på grund av våra gungande höfter

Kommentera

