ett undantag

Han lärde mig

att älta

som annars

bara kvinnor

gör

 

 

Varje linje i hans ansikte

var därför

en mänsklighet

 

Det finns fyra typer av män

som jag kan älska trots

verklighetsinsikten i

att manlighet är ett begärligt monster

att män är alla objekt, utom kärleksobjekt

 

(men män

är oxå

ni)

 

Ingen dikt

jag skrivit handlar

om

er vars

liv

är mitt

och

vårt

är jag

 

ingen dikt

kan heller skrivas

om er

jag är vi

med

bröder

som dricker kaffe, bror demonstrerar orklöst, bror är inte så politisk förrän du ser honom nästan slå ihjäl en polis, bror torkar snor ur barnets kinder, bror som upptäcker han är snygg, bror som glömt han hade kropp, bror som analyserar mina sjukdomsförlopp , bror gör kartor, konst av medicinernas bokstäver, bror spelar basket, bror städar rummet fritt från spindelväv, bror är den som vet allt om dig och du tror ibland du är den enda som vet allt om bror, bror vet hur det är, bror ringer när du inte orkar svara, du oroar bröder, bröder oroar dig.

 

bror som bär atlanten i basketbollen och brister aldrig bror blir tyst i tre veckor bror lämnade aldrig lägenheten, bror som ger dig göran sonnevi, bror som känner alla i hela malmö, bror som är rädd för tandläkaren, bror som ger presenter, bror som besöker smutsen och sjukdomen och ger den en normal karaktär, bror som håller dig i handen när du skriker och alltid hållt, bror som försvinner, bror som alltid kommer åter…bror som har en annan historia och andra bröder som har andra bröder som delvis alltid också

är

dina

bror

bröder

 

inget språk gör modersmål

som ni

när

ni spelar fotboll

 

bröder

 

inget språk är sagt

som inte ni har utövat

alla tal

är endast formler

för er

redan upplevda

verklighet

 

alla grammatiska lekar

går tillbaka till er, till

barndomens krig

labyrinter och rädslor

 

bröder

ni

är mig

för alltid

för

såna som oss

är

det

livsnödvändigt att föreviga det lilla blodet som ännu inte är stulet

 

 

också

bögar

för

de är de enda jag kan acceptera

inte begär mig

 

bögar är de enda

som förstår hur

det är

att inte

vara begärd

 

bögar

som ändå väljer brudar att supa med, gråta med, dö långsamt med

för

att

manligheten tar död på er, den gör er galen av kåthet och rädsla

av frustration och leda så som jag lider, döda bögar,

 

ibland döda för att manligheten tog död på dom

 

 

kamrater endast

för att jag måste

bara därför balanserar jag er

till den perfektion ni snubbar egentligen

aldrig

kan uppnå

kamrater,

för att jag

tycker om era drömmar, avundas

ert sätt

att sönderslita protokollen till nejlikor och duvor

ert sätt

att tala för mycket, att avbryta effektiviteten att

göra det universella

till era läppars utformning

att göra sperma

till salt och

 

och

och min farsa

som lagar mat

när andra gråter

 

han lärde mig

allt om partit

 

köpte godis till mig

när vi skramlade

för centralamerikas folk

berättade

om när

han upptäckte

sin svarthet

 

och gav mig skånska i de sjungda sångerna på fester och bussar

och möten berättade sagor

om vardagens vackra trötthet

köpte kebab

delade flygblad

och tisdags

möten och pappa för hans händer

är de finaste

jag sett

Kommentera

