isberg

rörelsen

e ett isberg

som

görs

osedd, en myrstack under havet

 

 

jag

är

en person

som finns

på grund av andra

jag – en produkt av 30 000 döda (och ännu fler)

har

alltid

letat

efter en abstraktion som kan befria mig från

denna tyngd från

jaget, det

kliar

i mig, som mina sexiga

strumpbyxor något som verkar fint

men stör huden den

vill ha beröring, närhet

försoning

 

 

rörelsen är vi när vi stod där protestera på högskolan var det kanske kollar på gamla foton jag var inte där då var nog sjuk det var jag ofta de åren minns inte om P var kvar eller inte han finns ofta med mig ändå men vi var ett gäng som log snygga unga människor till strid rörelsen är också vi när vi köper massa kakor och ingen kommer på mötet rörelsen är också en annan han när han säger jag trodde aldrig jag skulle bli såhär jobba hela dagen sedan bitter rädd för att bli fet rörelsen är också jag när jag inte orkar lyssna ser mitt eget mörker i hans svarta hål varför är det rörelsen är det lukten av nederlag är det de slagsmål ingen ser på föreläsningarna när jag i pausen ringer farsan säger det måste väll finnas afrikansk litteratur men dom sa det fanns inte och han googlar och skickar men jag bangar vågar inte är inte människa i dessa rum sitter där orörlig tystare allt mer tyst tills jag slutar gå till litteraturvetenskap i lund och folk frågar oss varför har du inga polare därifrån vet inte satt som i kedjor varje ord de sa var förnedring jag kunde inte sträcka mig till ett ansikte för att bilda en allians som skulle göra salen till något vi kunde strida om för rörelsen är alla som knyter sina nävar och underliv tills de själva spricker fast de önskade slå sönder något rörelsen är alla de som en gång sett att vi förlorar för att systemet är ett system och vi är människor vi blöder och för varje kamp måste vi göra en riskminimering medan maskinerna är kroppslösa våldsamma statiska är vi föränderliga mänskliga vi bär denna mänsklighet som en skam

 

 

sedan jag var 10 år

har jag förlorat

jag har sett nicaragua genom föräldrarnas tårar

sett palestina genom vår immanens

sett irakkriget på tv trots våra demonstrationer

 

 

sedan jag var 10 år

har jag

förlorat

exploateringsgraden

har ökat i hundra år

ständig ökning

– detta

att människor förstör kroppar sina andras

varje dag

för en rikedom

som är så abstrakt

att inga bilder

kan teckna den

 

 

någon säger alltid till oss

kom hem

utsätt dig

inte för denna växtvärk

men

det finns inga hem

för den som söker

enhet

det finns platser

att bråka på

det finns cigg att stjäla

det finns ett smärtsamt

kollektivt i huvet som aldrig

försonas

 

 

också ögonblicksblider

av solidaritet som säger

detta är möjligt

men hur skall vi vinna

om segrar är något

vi endast sett på film?

 

 

I hundra år har jag

förlorat

I hundra år

har vi ljugit i spegeln

sagt jag är en människa

trots fetman, de döende hudcellerna

arbetsdagarna, ensamheten

 

 

alla

revolter

slutade

i övervåld repression döda idoler

som vi namngav

våra drömmar med

 

 

alla sociala projekt

förrådes

apriopierades

övergavs

 

 

i hundra år har vi febrilt sökt en enhet

…som

kan

överkomma

skillnader?

i hundra år

har vi gjort nederlaget

mindre

med våra egna kroppar

har vi offrat

för något

som aldrig kom

men som kommer jag vet

det

kapitalet

är svagt nu

vi vet det

vi vet

det finns en seger

det finns hundra

år av kamper som kan leda till nått fint

att fråga var det värt det är inte en fråga för vi vet

 

 

att om de inte slagis hade vi slagits sönder vi har i historien

gjort ett val

mellan död och kamp

som aldrig var frivilligt

 

 

alla spöken

väger

tungt

på våra axler bygg en enhet

som är pluralistisk

en lojalitet

som är kritisk

en abstraktion som överkommer skillnader

en abstraktion som inte överkommer skillnader

en revolution som är formad så

så att den inte kan

förlora

 

 

bygg

en rörelse

som ett isberg

som en dag

sträcker sig långt, långt

över  i

allt vatten

blir vår

fetma

till vingar

och våra

döda spöken till

sjöjungfrur

som leker

älskar

Kommentera

