BAM

Vi närs av den fantasin , den enda egentliga fantasin

att slå sönder det som vi en gång

älskat, men aldrig fått

 

precis som barnen bär vi med oss en längtan efter

att krossa de klossarna syskonen så vackert

utsmyckat självet med

varje torn är ett spjut i det som kallas

för oss

det pekar uppåt mot den storhet vi aldrig

fått förnimma

 

Vi drivs av den levda erfarenheten av att sönderslå, av

hur det kändes i fingrarna när vi hällde

ut spriten och kraschade festerna vi aldrig bjudits på

att slicka sig ren med tungan

segerns och den fina whiskyns

sötma mot tårarna

vreden

utestäningningen

uteslutningen

 

När vi ser fotona på bokrealeser räknar vi svartskallar fortfarande noll

och sexuella inviter vi aldrig

delgivits om

gör oss till maniska narcissiter vi säger till varandra

hon e ingenting jag e så mycket mer men orden våldförs, vänds emot oss

vi hör oss säga jag är ingenting hon är så mycket mer

 

Varje gång de hävdar försoning

ler vi underordnat ber om ursäkt för krig vi aldrig ännu utfört men

ser

barndommens färska minna av

dyrbar rom som rinner genom

unga arga fingrar, unga arga fingrar

läste fanon som en bibel han blev till en kroppsdel jag bar en brist

som kunde benämnas

han sa vi vill ersätta rummens härskare:

jag sa detta som en bön

 

Jag vill bära de vita kvinnornas

höftlösa kroppar

låta dera pojkvänner smeka och äga mig

som om jag vore en förtappad diamant och

inte en sprakande kroppslighet

(halva mitt liv, och ännu senare drömde jag om att kedjas för att kedjornas stål skulle vara beviset på min meningsfullhet, i en värld som tidigt förkastade min mänsklighet)

 

Han sa. det räcker inte.

 

insikten skrämmer mig

jag är en fin person en snäll brud jag trivs inte med detta livfulla

pumpande i mina vener

 

Hur skall vi

kunna skapa en försoning

när varje del av min karaktär

är ett bevis på det systematiska övergrepp jag gjort

mot andra

och samhället gjort mot mig

 

Nej

förinta

varje

fest

bränn

alla

broar

sno deras sprit och knulla

deras flickvänner

öga för öga

mingel för mingel

brott och straff

förintning

för försoning

Kommentera

