citroner

Medan jag väntade

på att någon

skulle kyssa mig så som jag förtjänade

skalade jag klementiner

och

byggde luftslott av det orangea

 

 

Skalen

blev till system av ord

inga undertexter

bara frän lukt

av väntan

medan världen

söndrade

utanför köket

 

 

En höst kom:

 

 

Min soffa

fick loppor

av alla kroppar

den besatt

 

 

En ung kvinna

hade

slagits

mot

nazister

detta skrämde

mig

fascinerade mig

som var

så rädd

för död              som var uppfödd

gödd på likmaskarna

bar hon

sina förfäders tvingade tystnad

i sin tunga som aldrig vilade

 

 

(han blev döv av alla gånger de doppade honom i vattnet felicia)

 

 

Runda

bett, runt mina bröst

och axlar

ringormar

eller

loppor,

invasioner

av små liv

på en

kropp som kapitulerats

till min egen

 

 

all denna smitta

har jag

gett en rörelse

all

denna smitta

i rörelse

mot mig

 

 

krämer

kan inte

stoppa

det

jag förtjänar

de kyssar

jag

får

 

 

klementiner är

horisonter

mot det overkliga

som vi inte kan unna oss

det enda socker

vi är

är citronernas

varje skal

måste funktionaliseras

i den mur

som skall skydda oss

från döden

all denna

smärta

måste användas

beskrivas

sönderhackas till synteser

 

 

människor

kom

till mig

jag

tjatade ofta hit dom

söp

dom

knulla dom

varje

mun

blottade

sin unika herpes

den

blev smittsam

vi

ville smittas

 

 

en allians

är inget annat

än att bada i gyttjan men

att längta efter

renhet

 

 

Att vänta

på de kyssar

man förtjänar

Att vänta

på de telefonsamtal

som skall sanera

dina tempel

Kommentera

