det brinner

Ett läger brinner

Du svarar inte och ett läger brinner

det är inte det politiska subjektet som brinner

det är hemlösa, det är

trasiga

det

är människor utan

vapen

en eld som deras

ser också ut

som solsken, som

röda sår

som svart smuts

efteråt

en eld som deras

kallas inte mordbrand

är man ännu inte människa

kan man inte heller

mördas

 

jag väntar på:

att du skall komma hit

att rörelsen

skall släppa in oss

erkänna

vårt arbete

jag kräver

inget annat

än att slippa bli förnedrad

jag väntar på dig tålmodigt, på dina kyssar och din blottade hals

kan jag vänta

länge, utan gränser, gränslös

som samhället fostrat mig

vid detta laget

bryr jag mig

lite

om branden

är materiell

eller ideologisk

DET BRINNER

 

Eld

Smuts

Leksaker

 

Du ringer inte mig

men

vad gör vår trevande kärlek

när det organiseras motstånd

av människor

som älskar

 

Ett läger brinner igen

med halsband och kärleksbrev

med barnvälling

och pengar

pengar

brinner

upp

med pengarna också

luftslott

som redan

spruckit, ur världen

in i oss, väller helium

förstärk

denna spricka

 

medan

det brann fikade jag, hela dan, säger felicia. Det tog hela dan alltså, innan jag fattade, på hemvägen frågade någon om hjälp kommer du på festen på fredag säger jag tar du med dig ett packe baby säger jag

hannes säger sprickor överallt. Jag vet inte. Han talar så långsamt att det nästan dödar mig. Sprickor överallt, i oss, jag ville göra dom mindre. Är inte det att fly? Jag ville som du men kunde aldrig, visste inte hur.

 

En rörelse

är cirkulär

varje argument

har redan

sagts

jag

upprepar

det

som andra

talat ur, dricker deras vatten

skapar

andras elixir

 

vårt crew är en samling ensamheter. Ingen gemenskap egentligen, bara en upplevelse av trötthet och utanförskap som vi dricker smaskar i oss groteskt så vackert minns hur paula kysste mina bröst när jag grät över manligheten allt detta är också motstånd allt detta är också kamp varje kväll vi skapades på festerna när vi tog över rummen när rummen tog över oss

 

ett läger brinner igen

denna gång

inga döda

bara saker

som var människors

som var

motstånd, kanske också

 

denna eld

är din

och min

släck den inte

sprid den

till de platser

som kunde glömma

oss

som vill förinta oss

som

förintar

oss

dessa platser

skall vi kolonisera

med våra barn

och

deras blöjor

och din

slampiga

ensamhet

 

också rörelsen

är denna plats

också

jag

är eldstad

också jag

måste

slås ner

av småsyskon

som skall

släcka det

som skaver

föra med sig andra färger

kyssa mig med

ljus jag inte

visste

fanns

Kommentera

