ge mig

Ge mig tillbaka min smutsighet

Den var aldrig din att röka upp, dricka ner,

Hälla ut,  skratta åt, ironisera

 

Ge mig tillbaka min smutsighet, mina eksem

loppbett, askfat, mina facebookstatusar och förälskelser

mina flygrädslor och apatier

 

alla jag kysst och alla de jag tröstat

har tagit med sig mina kläder hem

som trofeer, sagt till sina fruar detta smuts

är verkligt jag har överkommit

alla rädslor nu

låt oss skapa renhet

 

min lägenhets förruttning är bara min

min ensamhet

kan ni aldrig ta och förtingliga

 

ge mig tillbaka alla svagheter jag erbjudit

på alla efterfester jag huserat

med alla människor jag ångrat

 

ge mig tillbaka den tid du stulit

ge mig tillbaka den kropp jag borde burit

ge mig alla prinsessor som jag sett men aldrig rört och

alla höghus, drömmar, poetiker jag nedtecknat och förlorat

 

att skriva är att distansera sig från självet

att överleva mina små olyckor(spåtanten på ölcafeet sa att jag

bar alla fallna gudars tecken, en känslomänniska  skrek hon och spådde mig

ett liv fullt av tårar och socker)

 

att skriva är att glömma

ge mig tillbaka varje

sår

Kommentera

