det som inte går att översätta

Berätta om organisationen

Jag såg den befria en vän

det är bara det

Hon kanske blir besviken

men nu, hon luktar sommar i november

 

blattebrudar!

Hon är hemma, säger hon.

Så skyddar den också mig från min fulhet.

 

Men du tror inte på känslor och politik?

Nej. Jag vill gråta ensam,

framför tvn, som mest med hansalbin på telefonens högtalare. han blir ofta tyst när jag gråter, det gör mig ledsen att han skall bära mina tyngder.

Också gråter jag även med mamma. Det är smutsiga tårar. Vårt vatten är grumliga hav.

 

Och du tror inte på essensialistiska kollektiv?

Nej

Jag vill prata om

Gränser, bara                                                           Nej

jag vet inte vilket våld som är

det mest våldsamma

 

Men det var dom som befriade dig?

Jag ville inte hata vita män

aldrig

men det var det enda sättet att leva

som inte innebar

att ömsa skin

jag ville aldrig

men jag lärde mig

av kvinnor som var hårdhudade som hade

mer blåmärken

än dom jag bar

 

varje man vi träffar utgår ifrån att vi vill lígga med honom

han säger till oss nej, jag är inte bög, nej

jag ligger inte med horor

 

vill fortfarande

leta efter rynkor i deras ansikten

Honom älskar jag

hans tvekan gjorde honom orklös

 

Vad hatar du?

Allt detta

Alla som inte älskar mig

Alla som vill se mig förnedras

 

Inte samhället då? Det strukturella våldet?

Nej bara några sekunder

Leo berättar om Stuart hall, säger att klass upplevs som ras, kanske

allt detta våld upplevs som sviniga människor

när det egentligen är något annat, ett system, ett maskineri, en undervattensström

 

Berätta om organisationen

Jag vet inte om den var meningsfull

Jag såg den göra en vän vacker

Jag såg den förändra henne, det gjorde mig

svartsjuk och lycklig

 

Vad förändrar dig?

Jag förändras

aldrig, har varit samma mycket länge. Jag har brott dock.

nedfall, söndringar. Som stillat mina historier. Som tvingat mig att börja om.  Sex. Sjukdom. Till exempel.

 

Berätta om organisationen

Vilken?

 

Vilken som helst

Organisationen är formen

som vatten eller ånga

det är inte

ett grundämne i sig

 

Varför älskar du den då

Vem har sagt att jag älskar den?

Jag älskar hansalbin, jag älskar hans sorg när han bläddrar i gamla böcker och hur han skrattar åt mina skämt. ingen annan skrattar annars när jag skämtar. jag skrattar också. mycket högt.

Och min familj. Den älskar jag som en livbåt

 

Och en pojke?

Nej

Jag väntar på telefonsamtal fortfarande. Det är några som har sagt att de skall ringa mig. Jag strukturerar min klitoris medan jag väntar.

 

Och organisationen? Den bara är?

Ja

Den är ingenting

Den är ett hem som måste gå under

Den är ett liv jag valt att reproducera

 

Som du älskar? Som älskar dig?

Som en guldfisk. Den glömmer mig efter tre sekunder.

Men varje gång den tittar på mig

är den också nyförälskad

 

Är det detta som är rörelsen? En guldfisk?

Nej det är jag, Oscar, Elina, Hannes,  och fatu

Det är vår ömhet

och våra plantager av växter

det är våra beska efterfester

det är när vi pratar om kärlek som

om det vore något

främmande

Inga visioner formade oss, våra nederlag

gjorde oss till lismande människor

vår kollektivitet är av

vatten och vodka

 

Nu kommer du bort från ämnet

rörelsen ett mail felicia skickar, en insamling, en spontanitet, vreden på ett fik när polisen lyser på oss, att även cafeeägarenstör sig på ljuset, en rörelse är varje möte, bitterhet, demonstration och längtan

som någon organisation

har anordnat

 

Vad är då en organisation?

En kopiator, bara. Så enkelt. som ett skiljetecken, en glasflaska också.

den är ett vapen

om den kastas

 

den gjorde min vän

mycket lycklig en gång

 

Kommentera

