organisera dig organisera dig organisera dig

Det brinner men du vet inte, om det är du som är rätt person att släcka elden

Organisera dig

Det brinner men du tycker inte om din brandkår

Organisera dig

Det brinner men du tror inte på en värld utan eldar

Organisera dig

 

Du säger att mörkret är inom oss, att lidandet är oändligt, men du sover fortfarande med tänd lampa. Vill du att jag skall visa dig mörker? Vill du att jag skall visa dig sönderfall?

 

Jag ser en flicka cykla

Hon balanserar fallet

mellan hennes

ljumskar, ler vet inte

att hennes undergång

närmar sig, att skavsår

är smärtsamma,

som salt som sand,

som torkade salamandrar

 

Det ryker lite under min soffa. det är aska som föll ner från två älskandes ciggaretter. vi pratar om poesi medan det tar fyr inunder oss. Poesi är vackert, men omöjligt,

om du inte kan andas.

 

Detta är till er

som ännu inte organiserat

er

 

Jag lovar er ingen kärlek

eller försoning, jag kommer granska

varje steg ni tar, jag kommer att vara oenig och olidlig

 

Detta är till er

som ännu inte organiserat

er

 

kanske

på grund av ensamhet

för att ni upplever brist på legitimitet,

eller saknad av visioner

 

Detta är till många människor jag är förälskad i och förbannad på.

Som jag vill kyssa men också slå. Som jag inte förstår

som

jag försöker

förstå er.

 

så jag

skall vara ärlig, att vara ärlig är också

ett annat sätt att skriva kärleksbrev

 

Dina privilegier

är en vattenslang

du kan skämmas med den ensam i handen

eller så kan du ge dig till ett kollektiv

som är förljuget,alltid men ändå, tänk

 

tänk om du skulle komma och ställa dig,

mellan oss och rasisterna

också de onämnbara

vackra rasisterna, de som finns i varje klassrum

 

tänk om din hand var fastslingrad i mig

i Limnhamn om du var mellan oss och snuten när de stryper oss

till tystnad

 

mellan oss och våra rädslor

jag är vekare, mycket vekare än du tror

kom

och hjälp mig

att stanna kvar

trots min svaghet

 

Órganisera dig, var som helst, organisera dig kom hit och

det finns en plats för just

dig

just här

i ett oss,

i detta vatten, i detta våld

i en kamp

 

mellan människan

och elden

Kommentera

