ett till brev

Om du kommer hit så skall jag visa dig min lägenhet, hur den är inredd med största precision och med mesta möjliga mögel. Folk säger inte att den är vacker, men ”mysig”, när jag knullar dom. Om du kommer hit, så skall jag bråka med dig och tala dig till rätta. Om du kommer hit skall jag suga och slicka, min tunga kommer att närma mig alla avgrunder efter det du aldrig ger mig.

Jag och H är ovärderliga idioter. Vi skriver brev undertecknade med ömhet och skräpmat. Vi gör kukar hårda med vår disciplin och erfarenhet. Jag och H skickar ner hundra raketer i underjorden. Ingen ser hur de exploderar där, vi skapar teckensystem och drömmar som vi sedan förskjuter in och igenom avloppsrören.

Om du kommer hit så blir jag besviken. Om du kommer hit kan jag lära mig nödvändiga saker om din karaktär, som om du är en sådan som är rädd eller feg, som om du är en sådan som låter matosen fastna i ditt hår eller ditt ollon. Om du kommer hit lovar jag att älskar dig. Jag förmår inget annat.

En litteratur är inte en rörelse, fastän en vacker person kan säga det på ett sant sätt. En litteratur är inget kollektiv, fastän den kan skapa ord för att benämna en nattklubb men till och med dessa ord är ett misslyckande, en felande översättning. En litteratur har ingen hud och tar därför inte skada när jag river den. En litteratur eller till exempel en älskare finns sällan där när vi har skavsår.

Också detta är ett brev, ett ljussken, i ett vatten så ljust, att det blir omöjligt.

Kommentera

