till min häxa

Till min häxa

Tia. Jag har glömt hur vi pratade med varandra. Det är märkligt att man kan glömma sånt. Jag vet inte vilket språk vi pratade på, det är inte våra samtal som jag kommer ihåg utan musiken, lukterna och poesin, men jag vet att vi också pratade mycket. Antagligen du till mig på svenska och jag tillbaka på min spanska som du ändå aldrig förstod, den var inte på riktigt. Den var ett klotter, den var en osäkerhet, den var inte ens bruten, den var bara ful. Som mina lussebullar som du korrigerade varje julafton.Men du,  hermosa, så vacker du är. Ditt vita hår och dina perfekta stilrena kläder. Din smala rena kvinnokropp när den bastade med min mamma. Den utstrålade kontroll, graciösitet. När den var full: något annat, en sensualitet, en klökning.

Du lärde mig allt om katter och poesi.

Du lärde mig allt om vad jag skulle undvika.

Ändå sitter jag här ikväll, fortfarande våt av aquakuls folkhems vatten och tänker att jag går i dina fotspår, att det finns en risk att jag också blir en häxa, en kärring, en galen ensam kvinna,

en ängel,om jag blir en ängel, du, är min ängel

fast du fram till döden

undvek

allt som rörde sig i himlen

Tia. Du tittade precis som jag på Jane Austens filmer och du drömde kanske också om män och kvinnor som skulle ta dig härifrån, ta tag i dig, men du var så stark, det var du som bar med sig människor, det finns väldigt få människor som orkar lyfta såna som oss. Du gav mig en kusin. Du gav mig en neccesär. Du berättade om de första åren i Sverige, om kollektiviteten, begären, om det som upplöstes.

Tia. Det är väldigt farligt att vara invandrare och att vara vacker. De hatar såna som oss. De begär oss och förnekar oss. Det är farligt att vara som du och jag och som de andra kvinnorna jag växte upp med. Tia. Det är också väldigt farlig att stanna för att man inte vågar komma hem. Mamma säger till mig på skämt att det är bra att hon och Marta redan har upplevt exilen en gång tillsammans, om vi skulle behöva åka igen. Men du fattas oss, på den flygresan, även om jag vet att du alltid finns under och över mig, att du viskar något vackert i mitt öra som jag inte förstår, en blåst från himlarna, från våra himlar.

Tia. Det är väldigt farligt att inte gifta sig. Det är också väldigt farligt att gifta sig. När polisen registrerade kvinnorna var det alkoholister och häxor de använde som skällsord. Inte ens en man kan skydda en helt från sådana skällsord. Inte ens en man kan skydda en helt från de slag han utför. Det är väldigt farligt att vara vi. Din politiska aktivism förändrade ditt liv, och hela din familjs. Jag vill inte gå samma öde till mötes, jag kan förnimma mörkret i din kropp och ibland vaknar jag och undrar varför det gör så ont i min livmoder. Placeboeffekter. Kanske. En häxa som fastnat i mina sköldkörtlar.

Tia, bruja, diabla, säger jag och till mig viskar de

Puta, vieja, älskade-

Jag tänker allt oftare på dig. Jag undrar över dig. När polisens kvinnohat uppdagas igen tänker jag på dig. Att du ändå överlevde. Över din död tänker jag också – om den redan var bestämd i ungdomsårens tortyr eller om den var en cysta som växte fram långt senare, ur en ensam cell.

Tia

Min häxa

Jag simmar bakom dig. Jag tänker att Ikaros måste ha haft ett underliv. En underjord som tvingade henne att söka sig uppåt. Mot det som brinner.

Tätt, knuten, ofrivilligt, lamslaget, krampaktigt håller jag ditt liv i min livmoder. Där finns de som dödats, som registrerats, som våldtagits. De krampar i mig. De håller sin ömhet i min hand och ger mig namn och styrka. Döper mig i deras våta fittor. I himlen – där är ingen uttorkad.

Där finns du med alla fallna kvinnor, där finns du, och dikterna du lärde mig,

där

finns häxorna med deras kvastar av vin och socker, där finns änglarna som vårdar

och tar tempen, där finns soldaterna som

föder barn med sviktande sängar och slåss med

bröst

och söndrade vapen

 

där

finns också

himlavalven.

Kommentera

