som i mig brister

något i sättet han skriver

eller hur han pratar utan att skratta

eller hur vi tappar bort varandra

eller att varje motsats är en återvändsgränd

 

något med vår distans, som är så smärtsam

att jag inte orkar leta kartor i hans hud, i hans springor

finns inte jag, inga speglar – Kvinnor efter kvinnor

som besviket lutar sig tillbaka till sina egna synder

 

också här, i mina hjärtan av guld och syntester

finns manligheten, också här, där jag byggde bo

till mina dikter, finns de som lämnar sina poetiker

 

att vi vet att ett fågelbo måste krossas

men han skulle aldrig söndra något

hans skulle vaksamt studera processen

han skulle höra hur allt krasades sönder

 

han skulle försöka rädda det, det är sant

han skulle gråta över samhällets döda, det är sant

 

en sån som han skulle aldrig slå, det är sant

men han är inte heller alla grenar vi samlat,

han förstår ännu inte

vad kroppar är

 

han studerar apor

 

vi är både den som slår och

söndras

 

du kvinna som älskar, som också älskad är

varför så sömnlös om nätterna, sexualiteten var aldrig

det jag trodde, det är i tystnaden begären

finns, det är i tystnaden alla kukar frodas

 

att han skulle ställa sig bredvid,

att han är ingen process, han är,

att en produkt är i mig

 

och jag

är för alltid

ett ägg av

något kommande

ett foster, en födsel, en fågelfenix

cirkulär mot hans erövrande

erövrande mot hans tystad

 

i det innersta

finns inte jag

utan vi

något brutet där,

en slags manlighet

som i mig

brister

One comment

  1. Jättebra dikt! Du är en verklig skald. Tyckte särskilt om följande rad: ”det är i tystnaden alla kukar frodas”. Skulle du kunna förklara vad det innebär eller symboliserar?

Kommentera

