illusioner, törst

Det är vi och duvorna på torget

som letar efter bröd, som letar

efter vingar

 

Jag rör mig i kuber

runt mina misstag

jag vantrivs här, denna värld

är en destruktiv symbios

som inte inkorporerar mig

som inte konstruerar oss

 

Du skriver om kollektuv säger du

men det finns bara förräderi

det finns rastlöshet, det finns parmiddagar,

allt återgår,

ingen upphör,

det finns uteslutning

det finns instängdhet

 

vi kan ännu inte överskrida

vi har smulor att fördela

vi kan ännu inte flyga,

det finns inga rosor

 

Vi

finns ännu inte

 

jag finns, han finns bredvid

mig

han är så slut att han inte

ser

min söndring

 

Vi finns ännu inte

 

Jag hade illusioner om gemenskap

jag hade visioner om något som vi

skulle kalla hem men

människor är

hemlösa och klär sig med nitar

för att undvika förlösning

 

All min styrka jag hävdat,

gör det lätt för dem

att trampa på mig

enhetens motsättning

är enheten själv

 

Ibland ser man saker som ännu inte är

i en divansoffa skrev jag in en bästa kompis

på en bitter efterfest förnimde jag en möjlig mothegemoni

Jag drömde om framtiden med de ensamma och dumpade

Jag var

den vackraste illusionisten

 

Ibland ser man saker som ännu inte är

poesi är magiskt, magin förgiftar och

förstelnar det som var förälskelse

 

Där jag ruvade min hemlöshet

organiserar andra sitt vuxenliv

Vi som är kvar är ett sjunkande skepp

ogifta, planlösa, hoppas vi fortfarande

att ungdomen kommer med andra båtar

 

Illusioner är farliga, säger hasse, men drömmar

är inte illusioner, han skall förstå människor, och jag

skall älska dem, vi skall undergå, men aldrig ingå

 

Om vi så förgås,

kommer vi ändå törsta

efter vatten

Kommentera

