brinn, alla älskare

Det finns i de vuxna

en längtan tillbaka till andra klockor

Det finns i de vuxna

en desperat illusion om inkludering…

 

som gör att de fortfarande kryper sig såriga i natten

 

Ungdomen saknade

kroppar och skulder

Ungdomen mindes sina mödrar

med blodsmak, med ögonvåld

  

Det finns många fysiska sätt genom vilka du kan återerövra din mänsklighet

 

Våra mödrar hade förbannat los suecos

vid varje hemkomst men

lärt oss maneer för att själva

kunna dansa andra valser

 

Våra fädrer hade sagt det finns inte, dessa utslag

men när de såg vad som luktade under soffan

hade de skrikit, som av förvåning,

som om inte de själva var skrivna i möglet

 

Ungdomen, som föddes efter

folkhem, efter

kommunismen, när inga

andra drömmar fanns

 

ungdomen var en krets som rörde sig kring eldarna och som inte tillät andra allianser än det som smärtade, ungdomen var inte jag: jag var för feg, för gammal, för barnslig. men jag älskade dem, de befriade mig, de lärde mig att jag var vacker.

ungdomen sa två steg framåt

öppnade dörren till ett krig

som var nödvändigt och

ett upplopp, som var ensamt

 

ungdomen sa nu bränner vi Sverige,

vi bränner bilarna och litteraturen,

vi bränner sönder allt de legitimerat oss med,

vi bränner pappas diplom som de brände ut hans ryggar

 

våra mormödrar varnade dem,

klipp er, vad vet en människa f

rån jorden om underjordens eldar

 

våra mormödrar hade fel, i

dem fanns också underjord,

och mycket snart kommer även hela Sverige brinna.

 

medan rasisterna långsamt utförde vår förintelse var vi många som trodde de misstagit sig, och därför gick vi ut med representanter som berättade allt om att vi älskade djur, kvinnor och flaggor.

 

ungdomen var vaksam,

dess mödrar hade längtat och undergått i denna längtan,

ungdomen hade inga dagdrömmar att tillgå.

The weather underground viskade till oss: Det är inte längre möjligt för er att undgå det krig som är vårt, bring the war home, om pereferin går sönder skall centrum slutexistera

 

Jag tänkte

varför svarar han inte

varför skriver hon inte

Jag tänkte det är så många som kommer lämna oss. Det är sådana tider då folk lämnar.

Jag tänkte, en gång brinner pojkarna och platserna jag älskade ner, det gör mig ont, det gör mig gott, det finns en död i varje födsel.

 

Lämna en kommentar