bortom bilderna

Ibland påminns jag

om det som var min kropp och

min apati och omöjligheten

att resa sig upp får mig

att tänka på min ungdom

 

och alla bilder

av alla drinkar till trots

det är inte där du hittar kvinnorna

jag vet, jag har varit en

de bor i soffornas insjunkenhet

de gråter men vet inte hur

de lever sekunder som återgår

till att de finns, de är inte olyckliga

det är ett liv, det är friends,

det är tindrar, det finns också allianser i

alla chattrum, de äter,

de glömmer,  de finner

sin trygghet i soffornas sätt

att förlåta, att aldrig överge

 

och alla texter

av alla män till trots

läs dom inte, jag har knullat

dem, de kunde aldrig skriva

det blev aldrig galna, de föddes

och vaknade sjuka av trötthet

drömde om genialitet

men passiviserades

med olyckliga fruar,

mödrar som fick bära

deras fallna fallos

 

och det är 2000 tal

ambitionen är hög

sjukdomen är större

 

och det är januari

jag är lättköpt, manipuleras ofta

av tiderna och tvreklamen, köper

mina almenacker, bantar min övervikt

 

skydda sig, bygga bo, bygga kropp, hitta hem

skydda sig, låt dom inte veta, låt dom inte veta

jag e smärtsam, jag

e febrig, jag

minns en ungdom

jag hade,

dagar som passerade

långsamt, hur sömnen

räddade mig från

kroppens sorger

hur varje dusch var en ansträngning

hur tröttheten gjorde

mig vek, hur den gjorde mig

vacker

Kommentera

