änglar. forts.

De brukade lämna mig

på dansgolv och med gmail

mellan gator och i böcker

under nyår  

före tågstationer

 

De brukade lukta på mitt hår

och tillbe det

det var också då

som jag njöt, det är detta

som är

förstörelsen i oss

 

De brukade fråga mig om mina hemligheter,

de brukade anta att jag hade något

bakom, bortom, en oskuld, ett inre

 

som jag älskade att höra det,

så som kvinnor alltid längtar

till det som inte är

 

De brukade lämna mig på dansgolv efter att de bett mig att komma dit

Vad är det som gör våld till förnedring? något upprepar sig, som

Är systematik

 

De betalade mig, aldrig med drinkar men med blickar av makt

Förnedring bringas när bödeln njuter

Hån Ler

 

De brukade viska att jag var vacker, andra saker också, sånt som jag ville höra – men aldrig tillräckligt, det finns inte ljud i världen som kan mätta mina öron baby,

Detta slukande skrämde dem

De brukade skrämmas

 

Vi

brukade spå våra forntider i kaffekopparna,vi brukade måla naglarna med isprinsessor. vi brukade äta varandra hela, vi brukade leva nära, tillsammans med denna hunger.

Vi var för evigt, vi var älskade, vi kunde skydda oss från infektionerna, nej det var vi som var de infekterade. Vi hade makten i att de rädslade för oss. Det var en märklig makt. Den var inte vår. Den var den enda vi hade.

Vi brukade skratta tills luften sprängdes. Vi brukade skärmdumpa varje instinkt tills hela nätet var inrett med våra undre. Vi brukade dricka tills vi spydde. Vi brukade läsa tills vi glömde. Vi brukade skratta- tills luftarna sprängdes, till himlen och helvetet sammanbands av jordens skakningar.

Vi skulle skåla i deras gravstenar men det är inte sant, vi skulle begråta allt det döda i dem, vi lärde oss aldrig att hämnas.

 

De sa till oss

Den som gapar, mister

 

Det är sanning. Det är reellt.

Vi är det eviga. Vi är det gudomliga

 

baby, denna verklighet är oss mindre

det är det enda

jag aldrig hungrat för

 

Kommentera

