…(överexponering)

När jag e rädd brukar jag längta efter att få komma hem eller att födas. När jag e rädd brukar jag söka efter rena kvinnor, som om deras händer skulle kunna skölja av mig. När jag e rädd brukar jag stanna hemma fastän jag lovat bort mig till världen.

 

Vi föddes överexponerade

Vi drömde om utrymme men fick för mycket

närbilder istället

 

Allt som jag gör

kommer att användas för att misskreditera

mina lojaliteter

Mina kroppar är många

jag vill inte fångas i era foton

Mina drömmar är fler

reducera mig inte till dörrar

 

har du varit queen baby

har du varit äcklig älskling

 

Det obrydda intresserar mig inte

men jag längtar ibland

efter utplåning

Av skam skapade jag dikter

i varje ord kan en övervikt spåras

allt jag säger kan komma att

användas emot mig

eventuellt att allt jag gör

kan åsamka min riktning

 

det är detta – abstraktionerna, kameralinsens utzoomning/inzoomning som definierar

om du är vacker

 

det är en struktur

som producerar ögon

blick

det kallas rörelsemönster

 

en platskamp som inte längre

kan begränsas till

att komma in

en längtan efter

att höras utan att fångas

i gehör

 

det temporala politiska subjektet

är ett smutsigt sådant

 

jag ville länge sjunka in men det var aldrig möjligt

Utan att veta vart jag gick, hamnade jag bland monster

som ur mina kroppshyddor formerade

den sensuella ironin och

andra slagna slagord

Jag träffade en gång

en sval tjej

som ville bada i min lera

nej. så många lögner

jag ville

att hon skulle vilja

kanske rengöra

min skam

 

strategi och taktik

att spotta på andra – eller att spotta på sig själv- något måste vara

rinnandes, något ansikte måste förnedras

 

ur ansikten

rinner

platser

 

jag tycker mycket om platser.

Poeter skriver hyllningar

till platslöshet

medan vi står i köer,

ligger livlösa på golv

dricker öl och längtar

efter inälvor

 

En synonym till inälvor är rymd

det är ett vackert språk

det hade jag velat besitta

jag har mycket spottloskor

som jag aldrig har kunnat

frambringa

 

om vi skulle

överkomma

motsättningen

mellan begär och varande

 

om jag skulle

ha varit en kvinna

skulle jag varit en

tills

 

förlåtelser felaktigas

fängelser förintas

tills det finns plåster, helande

i hennes klackskor

Kommentera

