Bortanför

Fötter hamnar ofta utanför

täckets kanter och för

att inte frysa kan man stänga

igen det som håller

en varm

Bortanför är de sönderslagna och de förlorade.

Bröder på hem och mostrar i gravar.

Bortanför är ekonomin och räkningarna.

Det mest grundläggande och det mest förskjutna.

Det är abstrakta ting

som också bor i mig.

Det är materiella ting

som också materialiserar mig.

Det är utanför väggarna

Det är innanpå kropparna som tillhör någon jag känner

det är en arbetskada eller en repetition av underkastelse

det är en skatteåtebäring, eller hur avstånd övergår

i helgdagar

Detta bortanför sköljer mig smustig

jag vill skilja mig

från det som hotar

jag vill somna om

Utsvisningarna sker sällan

i mitt synfält, Mitt synfält

är ofta två fönster med målade blommor på undersidan

Dagar passerar då jag glömmer

att andra närvarar i mig

men jag väcks

av messengers mekaniska ljud

pling. Pling.

Som människodroppar

Det brinner i göteborg och

i Frankfurt och du har inte betalat

dina räkningar och kaffet spiller genom bordet

bildar ärr i träet medan jag vägrar världen

och en människa avlider

och en annan människa som inte tillhör

blodsband eller samband

avlider på väg

mot sin egen utvisning

Den tidiga döden synliggör den redan

belagda dödsdommen

MKB tvingade ut de migranter

som hade fått sovplatser i lokalen

En av dem ska nu åka hem till sin sjuka mor

Detta sker samtidigt

som morgonen rodnar sig vår ljus och röd

och jag skapar illusioner där jag vill kvarvara

skuggor som håller mig

skapt

Våldet sker bortanför

mina täckes kanter

och i mig kramper och i mig

finns bara telefonsamtal

som påminner om att också jag

benämdes som en jasmin en gång

när jag blev kysst och kanske flera

Bortanför min ensamhet

invid andras, tog jag sats

Bortanför min sjukdom blommar det

och jag är mage täcke trötthet

Bortanför mig vet jag att andra smeks,

att andras söndrar

Dessa ömningar

och våldtäckter

tar spjärn vid mina tablettaskar

och tvingar mig att vilja bortanför

fast jag delvis glömt

hur man vaknar

Kommentera

