Ett kärleksbrev till dem jag skall förråda

jag vet inte ännu varför

det är så

att jag lämnade er jag älskade

för det jag begär

och till dem jag begärde

berättade jag

om er

om hur ni lärde mig vad kompromisslös var

trots att jag aldrig kunde besitta det

om hur ni skrattade med mig

då andra skulle ha skämmit

om hur ni älskade för mig

innan jag visade min mjukhet

om vad mjukhet är, om vad hårdhet är

om hur vi uppgår i varande

om ett gängs uppgång och fall

om att också vi

kan falla

om att ska jag

ge dig allt

är detta

det enda jag har

och ska jag ge dig allt

jag inte har

är detta det enda

jag kan ge

och många kvällar

kissade jag på mig

i hörnet mellan jesusparken

och nobelvägen

och medan jag sökte

efter det jag ej kan få

så älskade ni det

som inte än är möjligt

och om jag ska förklara

varför jag förråde er

så vet jag inte än

men jag vet många ord för

att gitta, innan nån

har lämnat mig

och få bokstäver

för hennes ögon

som fick mig att stanna

på platser som snart

skulle förskjuta jag

Kommentera

