Sjukdommen tappade tillförsikt

i det fanns en vila

som att ordet uppgivenhet

inte innehöll något porlandet

 

jag skulle vilja ge henne ett porlande skratt

jag skulle vilja ge henne en skriv kramp

 

Vi var många som var mycket svaga

Det är mycket litet erotiskt

det är inte det vi vill bli älskade för

Sjukdommen krossade alla klockor

det var inte suggesivt, det var apati

det var en avsaknad av vattenkraft

det var ett krampaktigt blodomlopp

som fick mig

att flytta hem igen

 

Många människor kom till mig

där jag låg under täcket

Kunde de förnimma sina håligheter

genom mina överskott

Kunde de radera deras morgondagar

genom mina entranden

 

Hon var sjuk. Mycket sjukare än jag. Jag visste lite om sjukdom. Hon var ung. Mycket ungare än jag. Jag visste mycket om ungdom. Sårkanter, sårskorpor, häxkraft, häxsaft…

 

Kvinnor som förvissas tillskrivs kunskap och makt

Kvinnor kan välja mellan sina stjärtfenor och sin vilja att älska.

Kvinnor kan välja mellan klockor och tidlöshet. Söndra min helhet, älskade, jag väntar på att du helar min söndring.

 

När jag låg, lyssnade jag mer

än annars på vad människor önskade

och om jag inte kunde vara deras begär

skulle jag bli en brunn och sen när jag vaknade

och blev vacker igen

utnyttjade jag andra vatten, slängde mina mynt i dom

det var eklektivt detta, att kamuflera mig till något

jag förkastade igår

 

Vad ville människan med oss?

Kristillstånd. Hysteri. De sa att det var bra att vi vilade genom denna öppning

 

På moder natten. Det fanns tid ännu, den skulle snart ta slut. Vi var en del av maskineriet, eller ingenting alls. Vi åt allt som rörde oss eller ingenting alls. Hungrig är den som förvissats till sömn. Sömnlös är den som en gång har vaknat.

 

Vad ville vi med människan?

Erövring, ervövras. Nej vi ville sår och sårighet. Nej vi ville dance with somebody.

Kommentera

