Otidsenligheten,

Ett pulserandet

som inte är hållbart

går i arv till systerdöttrar och farmödrar

nej det tar inte genealogins vägar,

som vi, är också ärvandet

utan tid, det är ett intet

som spricker

 

Sprucken hud

det vill säga, övergödd

av sol och fett

det vill säga på gränsen

mellan andra hudar

 

Vi är ett sprickande

 

En tonnåring

som vilar mot min barnkropp

hon är slut och jag vill

leka barn med barn. hon

längtar till sömnen, inte

den eviga, men någon

 

Att börja skolan, är att ha

12 år kvar.

Det är en liten evighet

som hon skall vänta

på en chans

 

Bortkopplad från den ungdom

som var min

Trafikregler som

förvisar oss

till rondeller

det finns inga vägar

mot den rytmik

som inte låter

i våra omlopp

 

Ett gränsmedvetande är inget

vackert, vi är på gränsen till

en utandning, en klocka

 

Mycket länge oroades vi

för vad som skulle komma sen

våldsamheten som kunde beskådas

om man började blunda, intitta ögonens

hålor

 

Våldet är inte ett kommande

Sprickandet sker

nu

 

Små vattenbubblor

inte ännu uppvärmda

till hundra grader

solens nedgående, är

ständigt

 

Många kokar aldrig över

De sjöds till döds

 

Människorna äcklades av barnen

som var ickebarn, förvuxna

i kvinnoblod, i kvinnors trötthet

Jag äcklades av mig själv

när jag såg kvinnor jag älskat i

inte gå under, genom

mina dörrar

Jag äcklades av mina biblar

som lovade mig, att något annat

skulle ske imorgon

Jag saknade verbet för

att spy på spanska, ur mig

kom inte mat utan slem,

hålighet, hunger, hopp

 

Frånkopplade från

tid och trummor

ville vi besjunga något

som det ännu inte

fanns tonnart till.

 

Måste allt vara så jävla roligt hela tiden

sa vi

och tänkte vi var mycket gamla

allt för gamla

för dessa kroppar och när kropparna

vändes emot oss

bad vi böner

för att få en mungipa tillbaka

 

Denna människa

är mig inte främmande

men dess tidsliga struktur

dess livlinjer, rynkor, detta

att man inte får gå tillbaka

att man aldrig kommer fram

 

Brådmogenheten, förruttnelsen

instängdheten i att berätta sagor

under hökens vingar kom

vilken färg

guld glitter vitt genomskinligt svart som absorberar alla färger samtidigt

under hökens vingar kom

vilken färg

blodnyans

under hökens vingar kom

vilken färg?

 

en abstraktionnivå

måste finnas

som benämner

våran puls

Kommentera

