vilken berättelse om kärlek är formens att förtälja

 

***

Formen måste skrivas fram.

Kanske är det för att jag inte vet

om detta är ett kärleksbrev

hur brevet klyver mig

vad är dess implikationer

 

Formen måste skrivas fram

trots att form är bönband utan gudar,

trots att form är knottrande, ingen kyla

om vi drömde om konsekvenser

hud, berättelser, dess andlighet

 

Formen måste skrivas fram

det är ett ord jag saknar

det är ett minne av någons kroppslighet

svarta hårsvall utan namn

så många anatomier.

 

***

Det sägs att man skall

inleda vid mellanrummen

men dikten finns vid skallgångarna

hur jag ropar

efter oss

 

inte i skogen

 

Det sägs att man skall

utgå ifrån ordens mystik

men vi sökte abstraktioner

systematik, och det var

bland ekvationer av oro,

som vi älskade

 

inte med ljud

 

Det sägs att man skall

skriva till negationen

men jag vet ännu inte

vad vi inte var

vet hårsvall

 

inte svallande

 

***

hur vi svällde

det är denna exponeringsprocess

jag söker analysera

hur vi sprack

det är i denna mätbarhetens misslyckande

jag letar efter hår och tårar

 

allt som någonsin skrivits

handlar om våld och hämtmat

subjekt och andra

hur vi letade så

efter varann

 

***

Unika är inte ögon

och inte heller sår

svarta sömnader

sömnens våta

dreggel, inte är det

utmärkande

 

Unika är inte

ensamhetens erfarenhet

spegelstadier, trappor

av utveckling, att ramla

i sjön för att man

förälskas i sin avbild

 

Unika är inte

läpparnas strävan efter sötma

fabrikerade sockerkakor

den kvarvarande rädslan

för döden som är

din moders, hennes mors

 

***

Men hade vi då svarat

förintningen av ansiksdragen

var exakt det vi ville åt

närhetens premisser

bli helhet,

 

kom, blivande

 

Men hade vi då svarat

att några skrev dikter

om sina nattliga bråk

med genitalier och

stjärnor

 

det var inte allas dikter

 

Men hade vi då svarat

vem är det som berättar

det formlösa i mig

och vilken berättelse om kärlek

är formens att förtälja

Kommentera

