vardagens banalitet

eller hur vi tar sönder oss själva

för att orka göra de mest idiotiska sakerna

 

styrka är alla de kroppar

som skall anländas till

utan att bli hämtad

på flygplatserna

 

jag anklagar alla som inte är ensamma

de ensamma föraktar jag

 

när vi ringer varandra

och räknar andningshastigheter

som vi förut räknade hjärtslag(innan

vi lärde oss att förknippa också det

med panikångest eller överdos)

 

Jag träffade en man

som kysste mig medan vi delade

på alienationen av att

den kyssen inte räckte till

 

hur vi stirrar oss blinda

på våra egna leverfläckar,

och gläds när vi finner en likhet i den andras

skrik

 

hur vi inte orkar vädja

att vädja är att lyssna

räknar hur mycket våld

är den här festen värd

 

vi har inte styrka nog att

reproducera våra kroppar

men ängsligheten är inte viljelös

den är bara just så självupptagen

som vår förvägran att sörja

vår svaghet

 

låt oss kalla det feghet

låt oss kalla det privilegiet att bära en överkänslighet,

som gör oss till färgblinda fyllos som inte ser skillnad på berusning

och uppgivenhet

 

det är inte lätt att vara mänsklig, baby

det är en lyx, men det är inte lätt

det är tunga kassar som skall bäras

och långa tider som skall pendlas

det är rymd av tystnader,

en temporalitet av självutplåning,

en värld full av provrumspeglar och inga kroppar

har tid för tillgänglighetens tröst

just sekunderna innan vi somnar

 

innan vi somnar

berättar vi sagor från verkligheten

genom vilka vi framstår

som värdefulla

i kapitalets mest groteska mening

innan vi somnar

viskar vi till huddjuren

att ingen förstår oss

och leverfläckarna gråter

för vårt lidande och bristningarna

och utslagen skålar för vår sorg

 

innan vi somnar

måste vi ställas inför ljudet

av

ensamhetens universalitet

…jag hör den som en susning, kanske gräs

gräsänkor eller

änder på väg till den damm

som jag matades med

när jag var liten,

jag hör den som ett avlägset stadsljud

på pendeln när jag klickar dig

för att jag inte orkar med

din närhet till det ljudet

som jag vet är mitt

Kommentera

