vi har varit här förut

vi har varit här förut,
med hjärtat i den sjunde timmen
min mor jämför denna sekund med året 75,
eftersom det året var grundläggande
för alla hennes år som sedan skulle komma,
och alla kärlekar, vad gjorde ni 75 i argentina,
så kan man inte fråga, men man gör det, på ett ungefär
på det sätt man kan, genom en blinkning, en tår som inte avslöjar sig själv
för någon annan än den som delar den.

vi har varit här förut, med hjärtat i den sjunde timmen
svenskarna jämför den med 39, eftersom det året och den förintelse som följde
men som egentligen redan hade påbörjats för länge sen i… spanien, i ungern, i sverige, ja också i sovjet var grundläggande för att vitheten skulle se modernitetens spegelbild i ögonen, och ”upptäcka” det de egentligen redan visste om, allt som är vackert har blod på sina händer eller snarare definitionen av det vackra är det som har slagit någon i sönder, LEVE MODERNITETEN ROPAR VÄNSTERN NU IGEN LEVE FOLK LEVE HEM – MAN LÄR SIG ALDRIG NÅGONTING AV SINA MISSTAG, PSYKOANALYTISK KAN MAN INTE FÖRSTÅ DET SOM EN SLUMP UTAN SNARARE SOM ATT DET ÄR NÅGONTING I DETTA REPETETIVA MISSLYCKANDE SOM MAN FAKTISKT TJÄNAR PÅ VI KAN SE DET SOM EN FÖRSVARSMEKANISM OCH DET ÄR BLATTARNA SOM PSYKET FÖRSVARAR SIG EMOT LEVE MODERNITETEN VI HAR VARIT HÄR FÖRUT

vi har varit här förut men varje kropp har sin egen klocka,
varje klocka har sina särskilda ögonblick
sedan kan vi försöka försonas om hundra år
men dig kommer jag aldrig förlåta vad gjorde du 2016 du kan inte lotsas att du inte såg
det är det som är den sjunde timmen omöjligheten i att inte se
som om våldet inte pågick innan eller efter
varje minut är en sådan timme för någon
men inte för historien, för de som tvångssteriliserades äger inte historien
men de minns den och minns när den började och slutade
och i vilket ögonblick framtiden avgjordes
Framtid??
missförstå framtid rätt, inte i dess deterministiska betydelse
utan i två älskares glupska slukande av intimitet,
om du svarar fel på vad du gjorde då
tar hungern slut, jag spyr, men här har du inte svarat än
nu har vi inte varit i än

men vi har varit här förut

här- jag skulle kalla platsen för universell men ögonblicket för partikulärt jag vet inte varför sådana frågor sysselsätter mig – kanske är det mitt arv efter det moderna vilket blod är allmängiltigt?? blödandet – här, med det menar jag att platserna liknar varandra: kroppar försvinner. ”Självmord.” Brinnande bilar. Brinnande restauranger. Klockorna börjar gå snabbare. Alla vet vad som händer. Men jag vet inte vem som är ansvarig för att ha vridit klockan så snabbt att jag inte hinner vända mig om innan nästa kropp brinner jag vet inte vem, vet du vem det är så spränger vi den det är den sjunde timmen ingenting är legitimerbart nu eftersom våldet är synligt allt är våld varje din lyckliga tandrad skall jag slå i sönder för att avslöja gapet av ojämlikhet bakom jag väntar ingenting annat än att du också slår mig det har aldrig funnits andra platser än den här platsen allting är alltid akut men ibland är sakerna mer grundläggande akuta ibland kan man ha vänner och samtala med dem om rejv och om ensamhet ibland finns tid för filosofi och sport och ölprovningar ibland för vem  fortfarande finns det det fortfarande tror jag att den tiden ger oss någon slags styrka kanske att den ger oss ett annat tidsperspektiv
som en dikt
som en konceptuell dikt med bara några få ord
som en rundning på klockan
som att bli biten i läppen när man kysser någon
en retning en förskjutning av syftet så vackert med förskjutningar
fortfarande har vi några av oss nej inget oss bara några
jag önskar vi hade tid till dem vill bara stanna klockorna hinna formera en analys en riktning men vi har varit här förut och vi vet att för varje sekund kommer sekunderna nu att gå snabbare och för varje sekund nu kommer fler bilar kroppar brinnande hjärtan vi har varit här förut vad gjorde du 2016 när jag knullar dig om tjugo år om jag lever skall vi fråga oss varandra och en tår i samma vrår är en desperat önskan att inte ens dela segern utan sorgen över allt vi kommer att förlora

Kommentera

