förbinder kropparna i skammen av att vara delar av inga enheter alls

förbinder brösten i händerna där de ser mindre ut som blöta fåglar

 

spindelbenen och lögnerna kastas från sängarna där de älskande bor

plockar isär manipulationen som gjorde mig till människa

 

kvar finns hålost och andra kvinnors halva kroppar

kvar finns chattrum där vi självantänder och äter varandras misslyckande som tröstmat

 

en spegelbild kan inte mata hunger

det är skuggorna av din barndom

som formerar elefanter på väggarna

av fingrar och mörker

 

jaget skall tvingas till denna spegling, utelämnas åt sig själv

i modernitetens kapitalackumulation

 

en sjuk kropp måste lära sig att bli älskad om den skall betalas för

ljuvlig, en invalid som omfattas med kärlek

 

det är inte ett jag jag har utan ett upplösning av andra röster

det är inte ett jag jag har utan ett kraftfält som jag aldrig lyckas omsluta

 

ur exploateringens sköte föds individualiteten fram

å på andra sidan bröstmjölken, ideologin, min mun när den fastnar vid din haka

 

här är andra tider

(modern med den förvisade halsens raspighet säger

vi längtar tillbaka till den utestängning där de inte ville mörda oss)

här är andra kroppar

som söker sätta ankare, gräva jord, penetrera platsen

genom att benämna den till sin.

 

upplösningstillstånd är förälskelsens första fas,

men många har ännu ingenting att upplösa

 

feminismen ville göra jag, den ångrade sig, det är för sent nu,

det är bara de utan namn;diamanterna

som kan storma vinterpalatset,

spegla sönder en värld av is tills den smälter

 

i en annan tid, säger vi ingenting

låta synteserna

bli till det slem

som skjuts upp i munhålan

när den avsuger,

 

låta munnens frasighet bli till en fågelvinge

av svarta spindlars ben

kryper fram som mödrars ånger

Kommentera

