bror syster solkyssta springer in i förvarsgapet /min hud kokas i gräs och aska/ inuti får tändare inte användas på grund av risken att de intagna i så fall skulle kunna begå självmord/tänder en cigg/ sträcker ut kroppens böjlighet/besitter rörelsemönstrets möjligheter/hans kön lämnar kvar en förledande lukt / blandar ut sig med medvetenheten om terrorn jag hade glömt/ mellan jorden och underjorden rinner Lethes barmhärtigas glömskas flod/ det är bara de döda som förtjänar att glömma/minns det min dotter av annat flodvatten skall jag döpa dig/ Åstorp och Märsta är långt borta från stan / stan är ljus av kapital och arbete / lyser lämnandet över alla farkoster/i innerstaden /inga skymningar /inga vakter /inga blodmånar/så mycket pengar/äcklet överraskar mig/ja vi ska beväpna oss / ylva sjunger i en högtalare från malmö /bräcklig ton/ vi går sönder tillsammans/ stämningen upptar hela våra kroppars gemensamma kropp/ur en sömn ringer telefonen/ vi skakar tänker att någon har dött/vet att människor kan dö/min dotter denna vetskap är våra enda floder/ ibland är vi en men oftare flera/olika nyanser av kött/ om det vore vi mot dom//vi går sönder tillsammans/vi äcklar varandra/ gränsvaktarna är blattar/ en skriker på oss/det glädjer mig/ längre bort en likgiltigheten/ hatar den klass som slipper se sitt eget mervärde i ögonen/hatar den arkitekt som har ritat frihetsberövandets byggnad/inga fönster är öppna/värmen är ohållbar/vi bubblar men vet inte hur vattnet skall överföras till händerna/jag gråter och tänker på dina dikter/jag gråter och tänker på min egen passivitet/ni kan hjälpa mig att överkomma den/mig/så kan jag hjälpa oss att överkomma /skjut arkitekten som ritade denna byggnaden/ döda vakterna/ångrar mig/övertala dem?/skjut alla/skjut allihop/och avstånden platserna emellan/de intagnas vänner tittar på oss med ömhet/som vore vi barn/de står på andra sidan gräset/ applåderar/en av oss har suttit inne/han brister men jag ser det inte är i en annan del av solen/vi går sönder tillsammans/någon har gjort en drake/högt upp i luften flyger aktivistens slagord/ tunna tyger/ vinden är kraftig men mjuk/ barnen pekar på snörets förlängda betydelse/ingen är fri förrän alla är fria/det är inte sant men inte heller en lögn/draken fastnar i trädet/hennes röst stakar sig plötsligt/dova skeva ljud och bilder/vakterna skrattar/det ekar av våld men vi hör inte in/ vi kommer inte in/ vi går sönder tillsammans men vi kommer inte in/hon ser ut som en ängel/politiken har gjort henne starkare/skakar av sig familjegravarna som är jag/skakar av hat/hon är den enda jag älskat/alla som hatat/hon är dom enda/nu åker bussen/det är ett möte efteråt går inte dit/är inte hon/är inte stark/tunn som luften/brisen brister i mig/hennes hårstrå i min mun/minns inte vad barnen lekte/ kanske en annan vind/kom/kanske ett annat vatten/yemanja kan inte begränsas/tänder en cigg till/kom

Kommentera

