Skulle vi vara svanar

Han var mothegemonisk för att han kunde se vad som var vackert.

Jag visste inte då att det inte fanns något före eller senare.

Det var inte lyckligare för att det var på riktigt. Alla äktenskap är svalor med stentyngda fickor.

Han kom från en klass som uppskattade mig trots att jag var överviktig. Jag kom från en ras som uppskattade honom trots att han var överviktig.

På nätterna nötte vi Marx elva teser mot våra bristningar. Vi kom aldrig fram till någonting men jag tyckte om hans varma händer mot bladen.

Barndommen sa: Skulle vi skina

Vi tar bort varandra som plåster man måste rycka

På min hud finns svarta spår av smuts från medicinen, som en fyrkant. För varje samlag måste jag berätta om min sjukdom.

Jag kommer aldrig att kunna separerara den från oss.

Och inte heller min hud från det bedövade.

Vi brukade prata om mat och ord. Jag litar inte på människor som pratar om ord utan att äta. Man kan äta barndomsgrytor eller tröstäckel. Man kan äta sånt som man tror att riktiga människor gör när dom är lyckliga.

Jag har aldrig varit så riktig för någon som då men det var inte min finaste sida.

När vi var ledsna mässade vi i kör att vi var vackra.Det var inte sant då, men oftast annars så älskade vi.

Det var inte lyckligare än andra äktenskap, bara för att det var på riktigt.Vi tyngde ner varandra i en underjord, och inte den dekadenta sorten.Vi kysstes bland mögliga tallrikar och obetalda inkassoräkningar.

För varje dag vi tillbringar med andra som är andra blir mindre löftena om någonting nytt.

Vi valde att vänta med mycket som kallades liv. Vi berättade om våra mödrar istället.

Hans skämdes över sin och jag skämdes inför min egen.Så är det med alla svenskar jag träffar men honom lärde jag mig att fatta.

Han sprang ifrån hennes armar till sin far som män är predestinerade att göra. Hans far hade ont i leder och var vresig, men fäder har alltid förklaringar.

När ska jag glömma

Han övertygade mig om marxismen. Men aldrig om framtiden.

Inuti hans mun en frän sötma. Nu smaskar jag för att minnas.

Skulle vi vara svanar

Kommentera

