vilken färg har prekariteten

I vattnet i badkaret växer jag till kvinna överdrivet mycket kropp i det lilla vita äntligen storheten i små utrymmen kan jag känna den jag borde stannat i duschen hela dan jag borde aldrig ha försökt ha fötterna på marken se så svullet allt är

Det var min historiska förutsättning som gjorde mig bräcklig. Säger den privilegierade till terapeuten men mammorna svarar alltid Det var ditt privilegie att namnge  dina tårar och i badkaret finns vatten som är skimrande skuld endast i det där badkaret är jag vacker imorgon ska jag inte gå upp

Bara de som har råd med ambitioner kan fråga sig om de står ut med ett misslyckande

var det mamma eller jag som viskade

Sjöjungfrur eller vilken färg har prekariteten

den där gnistrande emaljen Som tandsten eller fjäll Vad det än är så lyser det.

Ett vitt ljus

Våra mammor sa till oss att det bara var vita som blev så där upp och ner vända – in och ut vända kanske var vi vitast av alla

Jävla blattebarn med vita fjäll

Som ruttnade tänder eller överfört kapital?

Blattemödrar lagrar halsband och böcker så att barnen ska dricka språket. Det de inte fick ha i sin mun Lägger det på översta hyllan/Sträcker oss.

Jag omhändertog ingen investering tappade bort glömde borsta Lossnade allt

Andra andas i en påse eller i en flaska sprit

blir aldrig så galen så att jag är spännande Som jag hade tänkt mig. Bara helt banalt orkar man ibland inte leva

Som alla andra du känner.

Och inga barn att skriva till heller

Någon borde säga till barnen det som ingen sa till oss

Knarkarnas syskon blir inte knarkare. Bara tröttare och tröttare och tröttare. Man dör inte av hiv i Sverige men det är ändå inte alls som diabetes. Man blir mer svag och mer bög och jag gillade aldrig svaghet från början.

Lovade att härdas men jag tror småsyskonen är mjukast gråter av ett litet skavsår upp och hoppa.

Överlevarnas barn är katastrofer på att överleva. Det var ball att va som jag för fem år sen. Sjuka människor dom flesta dör inte utan lever rätt länge är ganska jobbiga att leva med. Saker som gör ont fortsätter.

Två månader var vi lyckliga.

Och resten var tid.

Det finns så oerhört lite dramatik i våra liv. Jord och grenar i kroppen som att den fortfarande växter. Ådror smakar halvt i munnen. Vårda din lunginflammation och dina osäkrade vapen.

Någon borde ha tipsat kidsen vi aldrig fick: När du trots dina privilegier känner dig olycklig använd din kropps halva värde till att offra den. lägg dig inte i badkaret med rom och atarax. Ring inte din kille och säg att hans vårdnad inte räcker. Det finns inte ett badkar. Det finns inte en heterosexualitet.

Älska ditt ovärde som din nästa aldrig kunde älska dig. Ta det till dig. Väx in i dina nya kläder. Det finns inget kvar att försvara här. Du kan inte användas längre av härskarnas byggmästare och dess badkarsingenjörer.

E sitter i duschen med ett paraply.

det smattrar lugnande när jag tänker på hans ångest

 

Kommentera

