fyll mina händer med småsten

fyll mina händer med småsten

Du som fortfarande tror

vi dammkorn

kan bli stormar

 

En gång var vi barn

mor klättrade jag någonsin i containrar

och stängsel på lek

visste inte men borde ha anat

att yta enbart finns för att stänga ett liv

och öppna en enfald

 

Ställ mig i ett led

jag lovar att marschera

minns inte längre språket

eller drömmarna som två älskare

lärde varandra en kväll i en storstad

efter en affischering och sju åtta bärs

(alla snackade om blodmånen men vi hade fått upp vittring

av ett annat blodspår

hem och hämnd

sa någon, en annan bara satte sig där

på gräset

som om gatorna faktiskt var våra)

 

Och om jag älskade en poet

skulle jag be den om ett ord

som inte ekade av

att det redan är försent att uttala

 

Minns inte längre språket men jag har ben, jag tror

att jag har ben

långa vingliga

som alkoholhalter och uppgivenhet

ska jag röra mig i vemsomhelst takter

som kan leda en sån

idiot som jag

en gång löftesrik och alltför sent ute

injagar jag förlusten för att inte bli besviken

 

Jag ska sluta samla döda

mina händer kan inte längre bära fler namn

eller kroppar, jag tappar en arm med hennes rosa armband

som knöt livet runt en annan slutgiltighet

kunde hon varit en kvinna, för tjock för det armbandet, tur i otyg

otur i kärlek, nu namnlös,armlös,

förintad av det europeiska utrymmet

 

Ingen har bett mig att placera ut gravar

mellan sommarstugorna och vallmon

det har man sina egna döttrar till

 

Mor eller älskare

lägg inte fler döda i mina händer

lägg lite småsten där

grus, blodigt av barnens

dumdristighet när de springer

så snabbt som vi aldrig gjorde

och nu, när allt är för sent

och därmed akut

ställ denna invalid

i leden

ge den lite grus

det kunde ha varit ett vapen

Kommentera

